Osobní reference

Ing. Jana Kajfoszová, firemní výuka Gascontrol Havířov

Learning by doing – takto stručně bych charakterizovala výuku angličtiny ve zdejším Studiu. Hodiny anglického jazyka nejsou vedeny klasicky učebnicově a nemají pevnou strukturu – typu jsme u lekce 24 a umíme čas předminulý průběhový. Jsou však kreativní, vzbuzují zaujetí a dávají příležitost používat jazyk v míře srovnatelné jako u pobytu v anglicky mluvících zemích. V žádném jiném kurzu jsem tolik anglicky nemluvila jako zde.

MUDr. Jana Zelená, Ostrava

Před 2 lety jsem na doporučení mé dcery, která byla studentkou Mgr. Bažanovského na Ostravské Univerzitě, začala navštěvovat hodiny angličtiny v Havířově. Jsem šťastná, že jsem překonala počáteční ostych z toho, že v mém věku (55 let) a s pocitem stálého začátečníka, budu mít problém zapojit se do konverzace v angličtině v cizím prostředí, mezi mnohem mladšími lidmi a hlavně s představou, že toho moc neumím. Vše se v dobré obrátilo. Reného hodiny byly zajímavé, humorné, pestré co do témat, ale i metod výuky, skupiny lidí, které se vždy sešly byly prima. Je důležité zvolit ten správný „level“, aby se člověk na hodinách „nemučil“, ale naopak, aby si to užil. To se mi opravdu podařilo, takže hodiny byly pro mě příjemným relaxem, žádný stres, žádné domácí úkoly a výsledek – nebojím se používat angličtinu v kontaktu s cizinci nejen v zahraničí na dovolené, ale i při své práci v ordinaci.

Matěj Kubis, student Ostravské univerzity

Hodiny s panem Bažanowskim měli pro mě velký význam. Po letech bezcílného učení se gramatiky a slovíček mě angličtina najednou začala bavit. Jeho přístup k výuce je určitě jiný, pokud to srovnám s metodami, které jsem zažil na vlastní kůži. Na začátku to může studenta dokonce vystrašit. Nicméně, pokud tomu student dá šanci a naladí se na stejnou vlnu, kýžený efekt se určitě dostaví. Samozřejm žádná metoda výuky se neobejde bez samostudia, čili spolu s hodinami se očekává taky vlastní aktivita doma, například koukání na filmy s anglickými titulky, poslouchání hudby, čtení anglicky psané literatury a další. Abych ale nemluvil jenom o teorii, můžu po roce studií ve Finsku v rámci programu Erasmus potvrdit, že jsem odjel připravený a minimálně začátky byly pro mě snažší, ve srovnání s ostatními zahraničnými studenty, které jsem tam poznal. Závěrem bych chtěl jen a jen doporučit angličtinu s Reném, … ‚cause English rocks!

Pavel, právník, individuální kurz, zaměření právnická angličtina

Výuka v jazykové škole Bajo.cz pod vedením René Bažanowského je na profesionální úrovni. Nebylo lehké navázat na znalosti ze střední školy, ale lektor mi pomohl před důležitou pracovní cestou, nejen se rozmluvit, ale i osvojit si fráze a odborné termíny, které jsou nutné pro mou profesi. Vše probíhalo nenásilnou formou, která byla doprovázena netradičními metodami, humorem a „chlapskými“ rozhovory. Kdo hledá normálního učitele angličtiny s netradičním přístupem, nebude zklamán. Vřele doporučuji!

Bc. Karolína Marchlíková, Havířov

Asi ve 13 letech jsem začala navštěvovat Reného kurz, který mě přivedl až k současnému studiu angličtiny se zaměřením na tlumočení a překlad na Univerzitě Palackého v Olomouci. Během výuky panuje velmi příjemná a přátelská atmosféra za neustálé konverzace v angličtině. Na „denním pořádku“ jsou vtipy pronášené velmi zkušeným a zábavným vyučujícím, hry a nevšední témata k diskuzi. Velkou výhodou je malý počet studentů na hodině, a tak má každý příležitost se řádně vyjádřit a ptát se. Nepoužívají se žádné učebnice, a proto si studenti osvojují nová slovíčka a praktické gramatické fráze díky neustálé konverzaci. Doporučila bych přijít se podívat na lekci a sami uvidíte, že nebudete zklamáni, naopak motivováni.

Pavel Golík, spolumajitel ORFA, a. s. Aktuální věk 52 let. (Nemám vrásky jako důkaz.)

Kreativní výuka s dynamickým spádem, myslím že to bylo někdy 2000/2003. Osobní, individuální přístup s důrazem na odstranění psychických zábran mluvit cizím jazykem. Výuka mi pomohla uvést do praxe předchozí teoretické znalosti.

Bc. Václav Jiříček,  absolvent Ostravské univerzity

Mgr. René Bažanowski byl po čtyři semestry mým lektorem angličtiny na Ostravské univerzitě. Do té doby jsem anglicky z důvodů častého střídání metod výuky anglicky téměř neuměl. Hlavním důvodem bylo to, že jsem nikde nedostal příliš prostoru anglicky delší dobu mluvit. To se ale s Reném změnilo. Každý týden dlouhé desítky minut anglické konverzace mi velmi pomohly, a to i v jiných oblastech (např. komunikace s cizími lidmi). Kvalitu výuky proto hodnotím velmi kladně. Renému, ačkoli to byl vlastě mj. profesor angličtiny VŠ, nešlo primárně o to, jestli zkoušku udělám nebo ne, šlo mu především o to, aby se každý z nás naučil a měl příležitost hovořit anglicky a tyto zkušenosti poté aplikoval v praxi. Zároveň se nechoval jako profesor, ale byl jedním z nás. Byl člověkem, se kterým se dalo otevřeně bavit jakkoliv a o čemkoliv. Jeho metody byly naprosto odlišné od těch, které se v drtivé většině používají na jiných školách. A to je právě to, co mě bavilo nejvíce. Na výuku angličtiny s Reném vzpomínám pouze pozitivně.

Petra Vepřková,DiS., absolventka VOŠ Sokrates Ostrava

První setkání mi utkvělo v paměti. Po vstupu do místnosti a pozdravu ahoj, já jsem René se nás zeptal, zda-li nám může říci vtip. Všichni na sebe nechápavě koukali a nevěděli, jestli to myslí vážně, anebo si dělá legraci. Později se z toho stala taková skrytá tradice, kdy téměř každou vyučovací hodinu přinesl novou anekdotu. Pomohlo to k odbourání přirozené bariéry učitel-student, ovšem stále si dokázal udržet přirozenou autoritu. Naše skupina pokročilých měla tu výhodu, že většina studentů gramatiku již zcela ovládala. Proto jsme trávili čas trénováním rozhovorů, diskutováním různých mnohdy i závažných témat a netrávili jsme čas děláním stále těch stejných cvičení, které nikdo nemá rád již od základních škol. Hry byly zaměřeny na uvědomování si sebe sama, úctě k ostatním, vzájemnému respektu, a abychom si vážili všeho, co máme možnost mít a zažít. Bylo to možná z části způsobeno i tím, že naším spolužákem byl jeden nevidomý chlapec a museli jsme vymýšlet takové aktivity, aby se mohl zapojit i on. Další neobvyklostí bylo chození na školní pozemek za pěkného počasí a rovněž hraní her na stmelování kolektivu, samozřejmě s použitím anglického jazyka. Za sebe mohu říci, že styl této výuky by měl být inspirací pro všechny vyučující. Nestalo se, že by na některou hodinu přišel nějakým způsobem otrávený, bez nálady anebo naštvaný. Vždy byl plný energie, kterou nám nevědomky předával.

Filip Chudoba, student Gymnázia Studentská Havířov

Bajo English nabízí zcela revoluční výuku angličtiny velmi zábavnou formou komunikace se studijní skupinou lidí, proloženou častou aktivitou velmi příjemného, energického a hlavně vysoce zkušeného lektora s dlouholetou praxí ve velmi příjemném a útulném prostředí. Žádná hodina se nemíjí účinkem a pokaždé z kurzu odejdete nabití pozitivní energií a schopnostmi mluvit a přemýšlet anglicky. Klientem Bajo English jsem již čtvrtým rokem a rozhodně budu pokračovat i nadále. Tato zkušenost je pro mne obrovským přínosem, nejen v komunikaci, ale také slovní zásobě a schopnosti improvizovat.

Od roku 1999 jsem měl to potěšení učit také některé známé osobnosti, např:

Zlata Holušová, ředitelka Colours of Ostrava,
Ing. Tomáš Macura, primátor Ostravy
Štěpán Petrů a Jakub Krakowczyk, muzikanti ze skupiny Nebe
David Vigner, filmový režisér