Referenční rámec

Referenční rámec

Společný evropský referenční rámec v oblasti cizích jazyků stanovuje šest základních úrovní znalosti cizího jazyka. Jednotlivé úrovně zohledňují schopnost porozumět slyšenému a čtenému textu, konverzační schopnosti společně s kvalitou písemného projevu.

Jedná se o úrovně  A1, A2, B1, B2, C1 a C2.

A1

Poslech
Rozumí základním slovům a frázím, které se týkají vlastní osoby a blízkého okolí. Hovorová mluva musí být řečena zřetelně a pomalu.
Čtení
Dokáže přečíst a porozumět známým slovům, frázím a jednoduchým větám na plakátech, vývěskách a v katalozích.
Komunikace
Mluví velmi jednoduchými větami, klade velmi jednoduché otázky, a na ty dokáže i odpovědět. Potřebuje, aby osoba se kterou mluví, hovořila pomalu a zřetelně a případně byla ochotna své výpovědi zopakovat. Potřebuje také pomoci s formulací myšlenky. Samostatně dokáže mluvit o sobě, známých lidech a místech.
Psaní
Dokáže napsat pouze velmi jednoduchý text např. pozdrav na pohlednici, přání a vyplnit formuláře se základními osobními údaji.

A2

Poslech
Rozumí frázím a nejběžnější slovní zásobě, která se týká jeho osoby (rodiny, nákupy, zaměstnání apod.). Pochopí krátké věty a jednoduché zprávy.
Čtení
Dokáže porozumět konkrétním informacím v jednoduchých každodenních materiálech (inzeráty, jídelní lístky, jízdní řády), také rozumí krátkým osobním dopisům.
Komunikace
Komunikuje v jednoduchých běžných situacích při jednoduché výměně informací o známých tématech. Zvládne krátkou konverzaci, ale nerozumí tak aby ji sám udržel. Pomocí frází popíše svoji rodinu, životní podmínky, své vzdělání či zaměstnání.
Psaní
Umí napsat krátké jednoduché poznámky nebo zprávy o svých potřebách, popř. krátký osobní dopis.

B1

Poslech
Rozumí hlavním myšlenkám, pokud jsou řečeny spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se může setkat v práci, škole či ve volném čase. Porozumí rozhlasovému i televiznímu vysílání, pokud se týká současných událostí či témat, která jsou předmětem osobního zájmu. To vše musí být vysloveno zřetelně a pomalu.
Čtení
Rozumí textům s každodenně užívanou slovní zásobou. Také rozumí popisům událostí, pocitů a přání v osobních dopisech.
Komunikace
Poradí si s většinou situací, které mohou nastat v zemi, do které cestuje. Umí komunikovat o tématech, která jsou mu známá nebo se o ně zajímá (rodina, práce, koníčky, aktuální události apod.). Jednoduše popíše své zážitky, sny, vysvětlí své názory, povypráví příběh.
Psaní
Píše jednoduché souvislé texty o známých tématech, také osobní dopisy s popisem zážitků a dojmů.

B2

Poslech
Rozumí delším promluvám i přednáškám, sleduje složitější výměnu názorů, pokud se týká témat, které zná. Rozumí také většině televizního vysílání a filmům ve spisovném jazyce.
Čtení
Porozumí článkům a zprávám, které se zabývají současnými problémy, pokud autor zaujímá konkrétní stanovisko bez velkých spekulací. Bez problémů rozumí textům současné prózy.
Komunikace
Dokáže plynule hovořit i s rodilým mluvčím. V rámci debaty dokáže obhájit své názory. Také dokáže vysvětlit svůj názor a stanovisko k aktuálním otázkám a uvést výhody i nevýhody různých řešení.
Psaní
Píše srozumitelné a podrobné texty na téma, které jsou předmětem jeho zájmu. Napíše také pojednání, kde obhájí své názory. V dopisech zdůrazní své osobní prožitky a jejich důležitost.

C1

Poslech
Rozumí dlouhým faktografickým i beletristickým promluvám a ocení rozdílné styly. Rozumí také technickým instrukcím i když nejsou v jeho oboru.
Čtení
Rozumí dlouhým textům jak faktografickým tak beletrii, a ocení jejich rozdílné styly. Porozumí odborným článkům a technickým instrukcím, které nemusí být v jeho oboru.
Komunikace
Vyjadřuje se plynule a pohotově bez zjevného hledání výrazů. Jazyk dokáže pružně používat jak pro společenské tak pro pracovní záležitosti. Podrobně popíše dané téma a reaguje na příspěvky ostatních. Svoji řeč dokáže zakončit vhodným závěrem.
Psaní
Píše jasné a srozumitelné texty kde podrobně vysvětluje svá stanoviska. Pro své dopisy, pojednání či zprávy volí styl, podle toho, komu jsou určeny.

C2

Poslech
Rozumí všem druhům mluveného projevu, ať už živého či vysílaného. Nemá problém porozumět ani rychle mluvícímu rodilému mluvčímu, pokud má čas zvyknout si na specifika jeho výslovnosti.
Čtení
Nemá problém se čtením jakýchkoli textů, i když se jedná o text abstraktní, náročný svojí stavbou i jazykem.
Komunikace
Dokáže se plynule zapojit do jakékoliv konverzace či diskuze. Svými komunikačními schopnostmi dokáže sdělovat i jemnější výrazové odstíny. Pokud narazí na problém s vyjádřením myšlenky, dokáže svoji řeč přeformulovat, aniž by si toho někdo všimnul.
Psaní
Píše jasný plynulý text, zvolí vždy vhodný styl. Dokáže napsat složité dopisy, zprávy, články, ale také resumé a recenze odborných nebo literárních prací.

Úroveň motivace k domácí přípravě

RELAX – chci pravidelně docházet do kurzu a aktivně komunikovat, nicméně nemám čas se věnovat domácí přípravě.
BALANCE – chci pravidelně docházet do kurzu a aktivně komunikovat a zároveň se budu snažit věnovat párkrát týdně domácí přípravě dle zadání lektora.
AMBITION – chci pravidelně docházet do kurzu a aktivně komunikovat, přičemž považuji za samozřejmé se pravidelně připravovat na každou lekci.